Usein kysyttyä
Maksumuistutukset
Pääsääntöisesti laskuttajalla, sekä perintätoimistolla, on oikeus luottaa siihen, että alkuperäinen lasku on mennyt perille, mikäli myös samaan osoitteeseen lähetetty maksumuistutus on tavoittanut vastaanottajan. Tarkistathan, olisiko alkuperäinen lasku lähetetty sinulle esim. Omaposti-palveluun.
Jos lasku on hävinnyt postinkuljetuksessa, sillä ei ole vaikutusta velvollisuuteesi maksaa muistutuskulua.
Mikäli et ole saanut alkuperäistä laskua väärän osoitetiedon vuoksi, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme asian selvittämiseksi. Jos osoitteesi on muuttunut, ilmoita siitä alkuperäiselle laskuttajalle sekä Revire Perintään. Muistathan, että sinulla on myös velvollisuus pitää yhteisösi kaupparekisteritiedot ajan tasalla.
Useat julkisyhteisöt ovat ulkoistaneet erääntyneistä laskuistaan muistuttamisen perintäyhtiöille. Revire Perintä Oy:n lähettämissä maksumuistutuksissa mainitaan;
”Alla mainittu lasku on siirtynyt muistutuspalveluumme” eli käytännössä kunta, hyvinvointialue tai muu alkuperäinen laskuttaja ei enää lähetä maksumuistutuksia itse, vaan maksumuistutukset lähetetään Revire Perinnän muistutuspalvelusta.
Jos alkuperäinen lasku on mielestäsi laskutettu väärin perustein, otathan mahdollisimman pian yhteyttä asiakaspalveluumme tai alkuperäiseen laskuttajaan. Keskeytämme perintätoimenpiteet asian selvittelyn ajaksi.
Käytämme kuluttajille ilmaisia Omaposti-palvelua sekä digiposti-palvelu Kivraa perinnän ensimmäisen vaiheen maksumuistutusten lähettämiseen.
Omaposti-palvelu sekä Kivra on yksi sähköisistä palvelukanavistamme. Voit maksaa lähettämämme maksumuistutuksen suoraan palvelun kautta pankkitililtäsi tai siirtää maksun tiedot verkkopankkiisi ja maksaa laskun verkkopankin kautta.
Palvelun avulla maksumuistutukset voidaan toimittaa perille nopeasti ja luotettavasti. Saat ilmoituksen, kun postia on tullut tai laskun eräpäivä lähestyy. Palvelu mahdollistaa kuluttaja-asiakkaillemme maksujen hoitamisen sujuvasti sähköisissä kanavissa. Lue lisää omaposti.fi tai kivra.fi.
Helppo ja nopea tapa tarkistaa avoimet laskut, on kirjautua oma.revire.fi -palveluun, jossa voit siirtää eräpäivää, ehdottaa maksusuunnitelmaa tai maksaa laskuja. Palvelun kautta voit lähettää meille myös viestin asiakaspalveluumme.
Hyvän perintätavan mukaan perintäyhtiön on varmistettava, että kaikki yhteisvastuulliset saavat tiedon siitä, että laskua ei ole maksettu ja tämän vuoksi kirjeet lähetetään jokaiselle yhteisvastuulliselle. Riittää, että maksumuistutus tai -vaatimus maksetaan vain kerran.
Tyypillisiä esimerkkejä ovat päivähoitosaatavat, joista pääsääntöisesti vastaavat molemmat lapsen huoltajat yhdessä.
Yhteisvastuullisille osoitetuissa kirjeissämme mainitaan ”Kirje on lähetetty kaikille yhteisvastuullisille ja velka tulee maksaa vain kerran.”
Maksetut laskut
Mikäli lasku on maksettu myöhässä ja maksumuistutus on ehditty lähettää, tulee sinun maksaa myös viivästyskoron ja muistutuskulun osuus lähettämämme maksumuistutuksen tiedoilla.
Kannattaa kuitenkin varmistaa tiliotteelta tai verkkopankista, että maksu on maksettu oikealle tilille ja että siinä on käytetty oikeaa viitettä.
Sillä, milloin saat maksuvaatimuksen, ei ole merkitystä perintäkulujen aiheellisuuteen.
Mikäli maksumuistutus on maksettu eräpäivän jälkeen ja maksuvaatimus on jo ehditty lähettää, ovat perintäkulut aiheelliset.
Maksuhäiriömerkintä
Maksumuistutuksista tai maksuvaatimuksista ei aiheudu maksuhäiriömerkintää luottotietoihin. Maksamalla kirjeen eräpäivään mennessä vältyt muilta seuraamuksilta.
Mikäli velka jää maksuvaatimuksistamme huolimatta maksamatta, voidaan siitä laatia haastehakemus käräjäoikeuteen. Maksusopimuksen tekeminen tässä vaiheessa ei enää ole mahdollista, vaan velka tulee maksaa kokonaisuudessaan viipymättä.
Mikäli haasteeseen ei reagoida käräjäoikeuden antamassa ajassa, voi käräjäoikeus ratkaista asian yksipuolisella tuomiolla, josta aiheutuu maksuhäiriömerkintä luottotietoihin.
Maksuaikataulusta sopiminen
Eräpäivän siirrosta voidaan sopia useimmissa tapauksissa. Olethan yhteydessä asiakaspalveluumme mahdollisimman pian, mikäli velan hoitaminen kokonaisuudessaan eräpäivään mennessä ei ole nyt mahdollista.
Maksusopimuksesta voidaan sopia useimmissa tapauksissa, alkuperäisestä velkojasta ja perinnän vaiheesta riippuen.
Olethan yhteydessä asiakaspalveluumme mahdollisimman pian. Ennen yhteydenottoa mieti valmiiksi minkälaista maksusopimusta haluat ehdottaa (maksuerien suuruus ja sinulle sopiva maksupäivä). Asiakaspalvelumme pyrkii löytämään kanssasi juuri sinun tilanteeseesi parhaan ratkaisun.
Maksusuunnitelman laatimisesta veloitettava kulu (20–50 €) määräytyy velan pääoman ja maksusuunnitelman keston mukaan, mutta mietitään yhdessä sinulle edullisin ratkaisu.
Liikasuoritus
Kuluttaja-asiakas: Voit ilmoittaa meille tilinumerosi oma.revire.fi -palvelun kautta tai palauttamalla saamasi tilinumerokyselyn maksutta vastauslähetyksenä.
Jos sinulla on jokin toinen lasku perinnässä avoinna, voit pyytää liikasuorituksen siirtämistä avoimeen asiaan oma.revire.fi -palvelun kautta. Muistathan siinä tapauksessa ilmoittaa asiannumeron, jonne haluat liikasuorituksen siirrettävän.
Yritysasiakas: Mikäli ilmoitatte tiliyhteystietonne sähköpostilla, tulee sähköpostiosoitteesta ilmetä nimenne, tai yrityksen ollessa kyseessä etunimi.sukunimi@yritys.fi. Viestissä tulee mainita asianumero, mitä palautus koskee.
Turvaposti
Revirellä on otettu käyttöön Turvaposti-palvelu, jonka avulla asiakas voi toimittaa Reviren asiakaspalveluun luottamuksellisia ja/tai salassa pidettäviä sähköpostiviestejä ja liitteitä tietoturvallisesti.
Näin lähetät Turvapostin Reviren asiakaspalveluun
- Mene sivulle www.turvaposti.fi.
- Kirjoita kenttään ”Lähetä turvapostia vastaanottajalle” vastaanottajan sähköpostiosoite (asiakaspalvelu@revire.fi) ja klikkaa ”Lähetä”.
- Vaihtoehtoisesti voit liittää suoraan selaimeen osoitteen https://www.turvaposti.fi/viesti/asiakaspalvelu@revire.fi.
- Kirjoita avautuvan näytön ylimpään kenttään oma sähköpostiosoitteesi (”Lähettäjän sähköpostiosoite”). Vahvistuspyyntö Turvaposti-palvelimelta lähetetään tähän osoitteeseen.
- Kirjoita viesti ja liitä mahdollinen liite/liitteet.
- Klikkaa ”Lähetä”
- Saat vahvistuspyynnön Turvaposti-palvelimelta ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen. Sinun pitää kuitata vahvistuspyyntö klikkaamalla viestissä olevaa linkkiä. Viesti lähtee vastaanottajalle vasta tämän kuittauksen jälkeen.
Talousneuvonta
Oikeusaputoimistojen maksuton talous- ja velkaneuvonta: www.oikeus.fi > talous- ja velkaneuvonta
- Takuusäätiön neuvonta ja takaus velkaongelmiin ja taloudenhallintaan: velkalinja p. 0800 9 8009 neuvontaa myös anonyymisti, www.takuusaatio.fi
- Yrittäjän talousapu -neuvontapalvelu: puhelinneuvonta 0295 024 880, https://www.ely-keskus.fi/web/yrittajan-talousapu
- Sosiaalinen luotto omalta hyvinvointialueelta
Seurakuntien diakoniasta pienimuotoista taloudellista apua yllättävään talouskriisiin: varaa aika oman seurakunnan diakoniatyöntekijältä talousasioiden selvittelyä varten.
Revire asiakaspalvelu
Tarvittaessa voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme sen aukioloaikoina. Autamme sinua hoitamaan perintään liittyvät toimenpiteet.