Kotkan Asunnot ja Suomen Kuntaperintä: Positiivista palautetta ja konkreettisia lukuja
4.3.2020 | Referenssi
– Ei tullut mieleen muuta selitystä kuin parantunut yhteistyö ja tehokkaasti toiminut vuokravalvonta ja perintä, toteaa toimitusjohtaja Juha Tiitta.
Alussa oli puolin ja toisin hieman hakemista, mutta viimeisen vuoden aikana yhteistyö on toiminut mainiosti. Asukkailta ei ole juurikaan tullut valituksia.
– On koettu, että asioista on helppo keskustella ja asukaspalautteen perusteella Kuntaperinnän yhteyshenkilöt ovat olleet hyvin myös asiakkaiden tavoitettavissa, Tiitta jatkaa.
Viime aikoina on omilta työntekijöiltä tullut erittäin positiivista palautetta; koetaan että yhteistyö toimii hyvin. Olennaisina tekijöinä ovat hyvän yhteistyön lisäksi toimiva asiakas- ja vuokraneuvonta sekä perintä. Tämä näkyy samantien hyvin talouden puolella, kuten esimerkki laskeneesta keskisummasta konkreettisesti osoittaa.
Perintäyhteistyö on viimeisin esimerkki Kotkan Asuntojen ja Sarastian pitkässä ja laajassa yhteistyössä.
– Yhteistyö alkoi jo vuonna 2009, jolloin tehtiin ulkoistamisratkaisut silloisen Taitoan kanssa. Heille siirtyi osto- ja myyntireskontra, kirjanpito, palkanlaskenta sekä maksuliikenne, kertoo Tiitta.
Samalla kaksi Kotkan Asuntojen työntekijää siirtyi Taitoan palvelukseen.
– Tämä liittyi riskien hallintaan. Haettiin toisaalta kumppania jolla on osaamista ja henkilökuntaa laajemmin, mutta kun kirjanpitäjä oli edelleen sama henkilö kun aiemmin, varmistettiin että homma pelaa, Tiitta jatkaa.
Seuraavaksi siirtyivät taloussuunnittelu ja raportointi, ja viimeisenä perintäpalvelut. Myös julkisten hankintojen kilpailutukset on jo pitkään toteutettu yhteistyössä Sarastian hankintapalveluiden kanssa.
– Nykyään Sarastia on strateginen kumppani, he ovat syvällä mukana liiketoiminnassa.
Tiitan mukaan yhteistyö on sujunut alusta asti niin hyvin, että aiemmat kokemukset vaikuttivat myös perinnän siirtämisessä Sarastiaan.
Kaiken kaikkiaan isotöiset siirtymät onnistuivat mutkattomasti, vaikka niihin liittyi vaativia tietojärjestelmien määrittelyitä ja tiedonsiirtoa. Tässäkin auttoi osaltaan kahden työntekijän siirtyminen Sarastian palvelukseen. Hyvästä yhteistyöstä kertoo myös, että molemmat ovat yhä tänä päivänä Sarastialla.
Käytännössä päivittäinen yhteistyö, asioista helppo sopiminen ja asiakkaan näkökulman huomioiminen ovat asioita, joiden perusteella Tiitta sanoo lopuksi:
– Olen Sarastiaan tosi tyytyväinen, voin suositella, kiitettävän arvoista palvelua!
Juttu julkaistu alunperin Sarastia Kuntaperinnän sivustolla.