Keusote arvostaa perintäkumppanissaan hyvin rullaavaa arkea

Kun alkuvuodesta 2019 syntyi Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä eli Keusote, se toi jäsenkunnilleen Hyvinkäälle, Järvenpäälle, Mäntsälälle, Nurmijärvelle, Pornaisille ja Tuusulalle mukanaan paljon uutta.

– Oli meille iso muutos yhdistää kuusi kuntaa yhteen organisaatioon. Alkuun oli paljon selvitettävää ja läpikäytävää, toteaa Keusoten palveluesimies Elise Takala.

Samalla myös perintäprosessi oli päivitettävä ja järjesteltävä uudelleen. Keusoten yhteistyö Suomen Kuntaperinnän kanssa alkoi yhteisillä palavereilla ja toiveiden sekä tarpeiden kartoittamisella.

– Kommunikaatio välillämme on sujunut alusta lähtien hyvin. On ollut sellainen olo, että Suomen Kuntaperintään on helppo olla yhteydessä ja kysyä mitä vain.

Kunta- ja sote-alaan erikoistunut perintäyritys ymmärtää julkisen palveluntuottajan toimintakentän ja lainsäädännön, mikä lisää yhteisymmärrystä. Tämä voi näkyä muun muassa käytännön vinkkeinä hyvistä toimintatavoista.

– Meitä on autettu ja olemme saaneet konsultaatiota kehittämiskohteissa. Esimerkiksi meillä havaittiin laskupohjassa eräs pieni puute, johon saatiin täsmennys.

Sotealueen tarkoitus on turvata asukkaiden hyvinvointia sekä tuottaa yhdenvertaisia, ihmislähtöisiä palveluita. Käytetty perintäyritys ei saa olla tässä asiassa poikkeus.

– Vaikuttaa siltä, että Suomen Kuntaperinnällä on erinomaiset asiakaspalvelijat, jotka osaavat suhtautua rauhallisesti ja ymmärtäväisesti asiakkaisiin.

Sote-palvelujen perinnässä asiakkaat voivat esimerkiksi olla hyvin iäkkäitä, tai heillä voi olla sairauksia tai muita toimintarajoitteita, jotka aiheuttavat haasteita asioiden selvittämiseen.

“Kyllä asiat saadaan lopulta aina järjestettyä.”

Hyvällä kommunikaatiolla ja ihmislähtöisellä asiakaspalvelulla voidaan parhaiten auttaa mutkikkaissakin asioissa eteenpäin. Tärkeää on, että asiakas saa ymmärrettävää tietoa tilanteestaan ja selkeät toimintaohjeet.

– Joskus täytyy rauhoitella ihmisiä, että nyt ei ole tulossa maksuhäiriömerkintää tai vastaavaa. Kyllä asiat saadaan lopulta aina järjestettyä, Takala toteaa.

Keusotessa kumppanuus Suomen Kuntaperinnän kanssa on koettu helpoksi ja luonnolliseksi. Osaava asiakaspalvelu saa kiitosta ja online-palvelu on koettu helppokäyttöiseksi.

– Meille ihan perusasiat ovat tärkeitä, se että arki rullaa. Nyt perintäasiat sujuvat meillä oikein hyvin.

Oletko kiinnostunut yhteistyöstä kanssamme?

Ota rohkeasti yhteyttä asiakaspalveluumme. Suomen Kuntaperintä on täysin kotimainen perintäyritys, joka on erikoistunut auttamaan kuntia, hyvinvointialueita sekä julkisomisteisia yrityksiä perintäpalveluiden toteuttamisessa.

Artikkelikuva Tuusulan kunta / Antti Kallio, teksti Miikka Rusi.